Home » Boekrecensies » De Canadese Jaren - San Daniel

De Canadese Jaren - San Daniel

Wie is San Daniel?

San Daniel is wijnboer geworden en heeft het academische leven jaren geleden achter zich gelaten. Hij woont nu in Andalusia, Zuid-Spanje. Het dorp herkende hem als een verloren zoon en sloot hem in haar armen. In een omhelzing die zich nimmer meer zou laten verbreken. San Daniel brak met zijn vorige leven en werd gelukkig en vond zichzelf terug na jaren geleefd te zijn.

Tijdsbeeld

Het autobiografische verhaal speelt zich af in Canada in de 60- en 70tiger jaren, ook wel de hippie tijd genoemd. De hippies die de flowerpowerbeweging in gang hebben gezet. De tijd van de communes, de wiet en hasjiesj, de terugkeer van de mens naar de natuur. In vrolijke kleding swingend op de musical Hair om de weerstand tegen de oorlog in Vietnam te uiten. Liefde en vrijheid stonden centraal op allerlei gebied, het begin van de sociale, seksuele en muzikale revolutie.

Het verhaal

begint met de immigratie van de familie naar Canada. Tussen veel wetenswaardigheden over Canada weet de schrijver je al snel mee te laten leven met Young Daniel die zich al gauw ontpopt als een jonge ondernemer die zijn eerste dollars weet te verdienen met het dagelijks schoonvegen van de met sneeuw bedekte stoepen van zijn buurtgenoten. En hoe hij zich staande weet te houden op zijn school door een gevecht aan te gaan met de schoolbull over zijn Honeypie, zijn eerste liefde. We leren daarnaast zijn nieuwe vrienden Richard, Don en Beverly kennen. Met z’n vieren vormen ze een hechte vriendengroep.

De sfeer verandert al snel wanneer je naast deze aanpassingen in het ‘nieuwe’ land, als lezer wordt geconfronteerd met het huiveringwekkende drama dat zich aan het afspelen is onder de neus van de hoofdpersoon. Steeds duidelijker wordt dat Daniel te maken heeft met een zeer intelligente en dus levensgevaarlijke psychopaat in zijn leven. Als zijn moeder levensbedreigend ziek wordt en er een hulp in de huishouding, genaamd Betsy, in huis komt wonen wordt de spanning nog verder opgevoerd.

De schrijver weet je mee te zuigen in angstaanjagende gebeurtenissen die elkaar steeds sneller opvolgen waarbij alle grenzen wegvallen en je begrijpt dat het wel fataal moet aflopen. Uiteindelijk zal het resulteren in de moord op één van de gezinsleden. Hiermee is het gevaar echter nog niet geweken en er volgt een bizarre ontknoping.

Conclusie

Een boek dat je in één ruk uitleest, de schrijver weet niet alleen je nieuwsgierigheid steeds weer op te wekken als ook de spanning goed op te bouwen en vast te houden tot de laatste letter. De geestelijke machtsstrijd en de lugubere gebeurtenissen die daar uit voort komen weet San-Daniel zodanig indringend te beschrijven dat je ze als lezer zelf denkt mee te beleven. Een aangrijpend en meeslepend verhaal dat je nooit meer zal loslaten. Absoluut een aanrader!

Inmiddels is de Engelse uitgave van dit boek in Amerika een bestseller geworden!!

Informatie

Titel: De Canadese jaren