Home » Boekrecensies » De stamhouder - Alexander Münninghoff

De stamhouder - Alexander Münninghoff

Wie is Alexander Münninghoff?

Alexander is een Nederlandse journalist, geboren in Posen (Polen) in 1944. In 1983 won hij de prijs voor de Dagbladjournalistiek. Over zijn tijd als correspondent in de Sovjet-Unie schreef hij Tropenjaren in Moskou (1991). De stamhouder is autobiografisch en vertelt zijn familieverhaal.

Zelf kende ik deze schrijver niet, zijn laatste boek werd echter aanbevolen door Olaf Koens en die ken ik wel. Olaf is ook correspondent in Rusland geweest en heb ik intensief gevolgd tijdens het schrijven van mijn ‘Anna, journalist’ omdat ik daar actuele nieuwsfeiten in heb verwerkt en Rusland toen volop in de schijnwerpers stond. Door de aanbeveling van Olaf werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben ik het gaan lezen.

De inhoud

Alexander is geboren op 13 april 1944 in Posen, toen een Duitse stad die echter eeuwenlang Pools is geweest onder de naam Poznań. De stad Posen kreeg vele vluchtelingen te verwerken waaronder gewonde en verminkte soldaten die terugkwamen uit Rusland. De familie van Alexander was onderdeel van dit oorlogsdrama. Op welke wijze en wat de gevolgen hiervan waren vertelt het verhaal. Het verhaal over zijn grootvader, zijn moeder en zichzelf, de kleinzoon, de zoon en de stamhouder. Over Hitler-Duitsland vanuit verschillende gezichtspunten gezien waardoor het een prachtig tijdsbeeld oplevert.

Schrijfstijl

Alexander weet uitstekend de karakters van de desbetreffende familieleden neer te zetten zoals die van de intimiderende grootvader, de slapjanus die zijn vader eigenlijk was, de liefdeloze stiefmoeder en dan zijn eigen, bange, in haar zelf gecreëerde leventje teruggetrokken moeder. Ik heb zijn schrijfstijl als prettig ervaren waardoor het makkelijk was het verhaal achter elkaar uit te lezen. Zijn woordenschat is zeer uitgebreid wat het erg plezierig is. Hoewel het onderwerp, de oorlog en de gevolgen er van, niet direct op mijn favorietenlijstje staan vanwege de toch vaak negatieve impact die het op mij heeft, is de schrijver er in geslaagd een interessant en boeiend geschreven verhaal op te tekenen. Ik kan het dan ook van harte aanbevelen.

Info

Titel: De stamhouder

Auteur:Alexander Münninghoff