Home » Boekrecensies » Het meisje op de weg - Michael Berg

Het meisje op de weg - Michael Berg

Wie is Michael Berg?

Michael Berg is het pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen. Michael heeft Nederlands gestudeerd en later zowel voor de tv als de radio gewerkt. In 2004 verhuisde hij naar Frankrijk om te gaan schrijven. Sindsdien zijn er zeven boeken van hem verschenen. In 2013 was hij de winnaar van De Gouden Strop voor het beste Nederlandstalige spannende boek van het jaar. Dit betrof de titel Nacht in Parijs.

Anne Givernaud, psychologe woont samen met haar vriend Guido in Frankrijk. Op een avond wanneer ze naar hun afgelegen huis rijden ligt er een meisje op de weg. Ze laten haar overnachten. Als Anne ’s morgens beneden komt blijken Guido en het meisje verdwenen en is hun woonkamer een ravage. Wanneer de politie Guido van moord verdenkt beseft Anne hoe weinig ze eigenlijk over het verleden van haar vriend weet.

Schrijfstijl

Vanaf de eerste zin zit je middenin het spannende verhaal. Het verhaal wordt verteld door Anne, een sterke vrouw die niet op de politie gaat zitten wachten maar zelf op onderzoek uitgaat. Het verhaal wordt afwisselend in het nu en in het verleden geschreven waardoor je elke keer een stukje meer informatie vergaart over wat er in het verleden gebeurd is. De wisseling van tijden in het verhaal maakt het extra spannend alleen de tijdsprongen naar vroeger zijn niet altijd chronologisch waardoor ik soms even moeite had het hele verhaal aan elkaar te rijgen. Desalniettemin kon ik het boek niet wegleggen omdat ik wilde weten hoe het zou aflopen, wat was er precies met het verleden van Guido aan de hand en zouden ze elkaar ooit nog zien?

De personages in het boek krijgen genoeg diepgang om echt te gaan leven wat erg prettig is om te lezen. Het hele verhaal komt zeer geloofwaardig over, wat iets zegt over de schrijfkunst van Michael. Een spannend boek is het zeker! Dit boek smaakt naar meer en ik ben dan ook van plan andere boeken van deze schrijver te gaan lezen.

Informatie

Titel: Het meisje op de weg

Auteur: Michael Berg