Home » Boekrecensies » Komt een vrouw bij de hacker - Maria Genova

Komt een vrouw bij de hacker - Maria Genova

Wie is Maria Genova?

Zij is journalist en werkt voor verschillende kranten en tijdschriften. Dat dit van een enorm doorzettingsvermogen getuigt blijkt uit het feit dat Nederlands niet haar moedertaal is. Maria is geboren in Bulgarije op 12 januari 1973. Op jonge leeftijd volgde ze haar vakantieliefde naar Nederland en studeerde hier af aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg. Tijdens haar werk ontstond een idee voor een boek en haar debuutroman Communisme, Sex en Leugens werd goed ontvangen en kreeg de Looijer Debutantenprijs in 2007. Sindsdien zijn er vele boeken gevolgd. Haar tweede boek werd een bestseller, Man is stoer vrouw is hoer gaat over loverboys en vrouwenhandel in Nederland. Haar boeken behelsen vaak actuele maatschappelijke problemen zoals kindermishandeling en falende jeugdzorg. Haar boek Vrouwen te koop leidde zelfs tot kamervragen. In 2014 is ze uitgeroepen tot schrijfster van het jaar.

De inhoud

gaat over het stelen van je identiteit en het hacken van je computer. Maria laat zien hoe verbijsterend eenvoudig het is om slachtoffer te worden van identiteitsdiefstal. Je leest vele schrijnende voorbeelden van slachtoffers die vertellen hoe hun bankrekening werd leeg getrokken, te maken kregen met deurwaarders voor de spullen die werden gekocht op hun naam en justitie die hier weinig aan kan doen. Tussen de voorbeelden door verteld ze het verhaal over haar ontmoeting met een hacker die ze toestemming geeft om haar computer en website te hacken zodat ze zelf ervaart hoe dat is.

Ze toont de onnozelheid van de vele bedrijven aan die uw persoonlijke gegevens zonder blikken of blozen aan de eerste de beste persoon die opbelt afgeven. Aan het eind wordt een hele lijst met tips gegeven die Maria heeft verzameld van hackers om je beter te beveiligen op het internet. Er zullen voor iedereen wel een paar verbeterpunten tussen te vinden zijn.

Conclusie

Het boekt leest makkelijk weg, de schrijfstijl is plezierig om te lezen. Het onderwerp is actueel en schokkend. Iedereen die zich op het internet begeeft zou dit boek moeten lezen al was het alleen maar om zich bewust te worden van alle valkuilen die er zijn. Juist die mensen die denken ach, het zal zo’n vaart niet lopen raad ik aan dit boek te lezen.

Informatie:

Titel: Komt een vrouw bij de hacker

Auteur: Maria Genova