Home » Boekrecensies » Vrije val - Yneke

Vrije val, de debuutroman van Yneke

Wie is Yneke?

Yneke is een vrouw die vanaf haar geboorte is opgegroeid bij de Noorse Broederschap. In de aanloop naar het boek toe had ik al diverse artikelen over haar jeugd gelezen en was erg benieuwd naar haar boek.

Cover

De foto op de zwarte achtergrond is goed gekozen, pas toen ik het boek geheel uit had begreep ik hoe goed. Hetzelfde geldt voor de titel, ‘Vrije val’ die verwijst naar alle moeilijkheden waar Yneke voor kwam te staan toen ze besloot uit de sekte te stappen waarin ze grootgebracht was.

Yneke wordt geboren in een sekte en zal daar ook opgroeien. Als snel twijfelt ze aan het feit dat alle strenge leefregels haar zouden worden opgelegd door God. Ze vermoedt eerder de hand hierin van andere mensen. Na een jeugd vol moeilijkheden trouwt ze met Niels en krijgt ze twee kinderen. Haar liefde voor haar kinderen doet haar besluiten uit de sekte te stappen om haar kinderen in vrijheid te kunnen opvoeden, iets wat ze zelf nooit gekend heeft. Ook het leven buiten de geloofsgemeenschap blijkt echter zijn moeilijkheden te kennen.

Mijn mening

Hoewel Yneke niet het achterste puntje van haar tong laat zien schept ze heel duidelijk een beeld van haar verwrongen jeugd. Al op vroege leeftijd herkent ze tegenstrijdigheden en schijnheiligheid. Heel duidelijk beschrijft ze, door de druk die haar door andere sektegenoten wordt opgelegd een zeer eenzaam bestaan. Ondanks de vele moeilijkheden die ze beschrijft zijn er ook af en toe geluksmomenten en weet ze je aandacht constant vast te houden. Haar emoties zijn indringend beschreven en ze heeft me meermalen ontroert met haar schrijven.

Yneke heeft dit boek geschreven voor haar kinderen om hen meer inzicht te geven in de opvoeding die zij van Yneke kregen. Het is echter een boek dat ik zeker aan iedereen zou willen aanbevelen mede ook omdat het heel goed laat zien hoe intens de indoctrinatie is van een strenge geloofsgemeenschap. Niet voor een paar jaar maar voor een heel leven! Ik wens Yneke voor haar verdere leven alle rust en liefde toe die ze nodig heeft.

Informatie

Titel: Vrije val

Auteur: Yneke