Home » Boekrecensies » Zweedse laarzen - Henning Mankell

Zweedse laarzen - Henning Mankell

Wie is Henning Mankell?

Henning Mankell, een Zweedse schrijver die literaire romans, misdaadromans, jeugdboeken en o.a. toneelstukken op zijn naam heeft staan. Bij menigeen zal hij echter bekend zijn van zijn Kurt Wallander serie. De boeken, die verhalen over de soms wat cynische politie-inspecteur, vormden de basis voor de tv-series die zijn verschenen. Wereldwijd verkocht Mankell zo’n 35 miljoen boeken waarvan het grootste deel met Kurt Wallander.

Zweedse laarzen is zijn laatste boek. In 2014 gaf hij te kennen longkanker te hebben. Kort na het schrijven is hij in 2015 overleden op 67-jarige leeftijd.

Wie is Henning Mankell?

Als je een ‘Wallander’ verwacht zal je bedrogen uitkomen. Zweedse jaren is zeker geen thriller maar een roman. Een verhaal dat verteld wordt door een oude man van 70 jaar die op een melancholische wijze terugkijkt op zijn leven. Deze man Fredrik Welin woont alleen en redelijk afgezonderd op een eiland in de Oostzee. Als op miraculeuze wijze zijn huis tot de grond toe afbrandt en hij alles kwijt is wordt hij ook nog eens verdacht van brandstichting. Hierdoor komt hij wel weer in contact met zijn dochter Louise waar hij een moeizame relatie mee heeft. Tevens leert hij de journaliste Lisa Modin kennen die zijn hart wat sneller laat staan. Als er later nog meer huizen afbranden volgt er een zoektocht naar de pyromaan.

Schrijfwijze

Het verhaal wordt rustig verteld en zal geen enkele keer versnellen. Het gaat over zelfverkozen eenzaamheid, ouder worden en hoe daar mee om te gaan. De dood komt meerdere malen en in verschillende vormen voor in het boek. De zoektocht naar de pyromaan is duidelijk ondergeschikt aan de weemoedige terugblikken op zijn leven. Het is een ontroerend verhaal dat eindigt met: ‘Binnenkort zou het herfst zijn. Maar het donker beangstigde me niet meer.’

Mankell laat hier mee een prachtige literaire nalatenschap achter voor al zijn lezers.

Info

Titel: Zweedse laarzen